ABC křesťanství - David Winter

21. 9. 2011

Tuto knihu jsem si koupil po dobré zkušeností s její starší sestrou ABC Bible od Mikeho Beaumonta, která vyšla asi dva roky před ní. Je velmi motivační a přehledná, doplněná o nemálo barevných fotografii, reprodukcí a map. Můžete jí nosit v pracovní tažce a během jakéhokoliv rozhovoru, skupinky, nebo vyučování vytáhnout a použít. Najdete v ní stručně, ale přitom výstižně zpracovaná témata jako původ křesťanství, základy naší víry a její různé prožívání, věřící a různé církve, dějiny křesťanství a křesťanství tváři v tvář otázkám současného světa. A přitom kniha nevyžaduje předchozí znalost tématiky. Pro učeného je ale na druhé straně dobrou připomínkou.

Posuďme nyní sami. Autor znalý Bible, ekumenických vztahů i historie církve nejdříve klade otázky, odkud se křesťanství vzalo, jak vznikly svatá Písma, co bylo podle nich na počátku a co znamená slovo hřích. Hned poté pokračuje tématy o odpuštění, kříži a vzkříšení, nebi a pekle, Duchu svatém a milostí, aby propojil základní témata knihy knih.

Okamžitě ale následuje vše, co z tohoto v dějinách církve vyrostlo. Uctívání a bohoslužba, modlitba, zázraky, o sebezapření, kláštery a mnišství, svatá místa, světci a mučedníci, misionáři, co je církev?, v kostele, Ježíšova matka, vedení církve, velké schizma, „svaté“ války, reformace, rozdělená církev a v závěru tohoto zaměření setkání Východu se Západem. Autor píše otevřeně a s úctou. Představuje křesťanství jako autentické, osobní, zápasící.

Rozehrává nyní poslední část své práce a to jsou otázky, se kterými jsme se jako křesťané museli vyrovnat, nebo ke kterým hledáme přiměřený postoj.  Vypíši jen některé. Křesťanství a islám, duch nezávislosti, evangelikálové, dary ducha, křesťanství v umění, slavnostní písně, dnešní chvály, sekty, křesťanství a válka, otroctví, sex, alkohol, rasismus, chudoba, stát, zločin a trest, budoucnost. Celá publikace je závěrem doplněná o slušný jmenný rejstřík a poděkování.

Jak jsem již zmínil na začátku,  kniha je psaná tak, aby nás neustále motivovala jí naslouchat. Po stránce obsahové (žádné omáčky) i po stránce formální (barvy, fotografie, mapy, citace). Po jejím přečtení jste hrdi na rozmanitost v jednotě jednoho Božího lidu. Vidíte tváře Božích mužů a žen. Připomenete si různá hnutí i počátky důrazů, které dnes už běžně používáme. Zkrátka jdete v krátkém časovém intervalu ihned k věci. Nevýhodou může být, že čtenář nebude pokračovat v prohlubování témat a spokojí se s těmito úvody. To ale nebyl úmysl Davida Wintera. Naopak. Chce čtenáře získat pro věc.

U mě se mu to podařilo. Věci, které jsem dlouhá léta jako samouk studoval, mi dal do jednoho, pěkně udělaného celku. Zpřehlednil ho, dal mu nejen jistý řád, ale i návaznost a duchovní logiku. Nejvíce mě samozřejmě oslovili představitelé protestantských hnutí. Jejich statečnost, vytrvalost, tah na branku. Stejně tak ale i dialog s otázkami dnešní společnosti. Autor je podle mého názoru dobrý lektor. Vtahuje, nenudí, inspiruje. Dělá to v nedlouhém obsahovém a časovém pásmu (127 stran). Jako kazatele mě učí maximálně využít krátký čas pro omezenou pozornost posluchačů. Vyjádřit to nejdůležitější, vědět co neříct. Přitom ale nadchnout k pokračujícímu rozjímání. Zasáhnout.

Celkově bych tedy ABC křesťanství doporučil opravdu všem. Duchovním i laikům, mladým i starším, intelektuálně nebo emocionálně orientovaným. Podařilo se totiž vystihnout to nejvíce Kristovské. Mluvit řečí dnešního člověka, být partnerem na cestě, oslovit, sestoupit…

(Česká biblická společnost 2010, 127 stran)