C. S. Lewis - K jádru křesťanství

12. 8. 2012

"Vzdejte se sama sebe - a naleznete své skutečné já. Ztraťte svůj život - a naleznete jej. Denně přijímejte smrt, smrt svých ambicí a největších přání a nakonec i smrt svého těla, a naleznete věčný život." Tolik z citace na předním obale této knihy.

A na druhé straně obalu knihy čteme dále: V době druhé světové války rozhlasová stanice BBC požádala C. S. Lewise, aby připravil sérii přednášek, které by vlili nový smysl do všech oblastí života dospělých lidí. Kniha k Jádru křesťanství, v níž jsou obsaženy všechny texty těchto pořadů, je považována za nejpopulárnější a nejpřístupnější dílo tohoto autora. Připomíná nám to, co je v životě skutečně důležité, a ukazuje cestu k radosti a spokojenosti. C. S. Lewis v době války a nejistoty dokázal utěšit miliony lidí, ale jeho slova mají i dnes stejnou platnost a váhu jako tehdy ...

Knihu jsem během své dovolené otevřel asi po 15 letech po druhé a udělal jsem dobře. Znova a do větších hloubek jsem si uvědomil nejen, co je skutečným jádrem křesťanství, ale také, jak o něm hovořit s lidmi, kteří mají zájem, ale oficiální podobu tohoto náboženství, upřímně řečeno, moc nemusí. Velikou zajímavostí pro mě také bylo, že autor tyto promluvy v rádiu původně adresoval k pilotům Royal Air Force, kteří věděli, že po třinácti misích budou patrně prohlášení za mrtvé nebo pohřešované.

Co tedy říci (a také Jak?) lidem dnešní generace naléhavým a srozumitelným způsobem, a přitom bez příměsí a omáček? Tato kniha nám v tom může být dobrou inspirací.

(Návrat domů 2008, 194 stran, 230 kč, z anglického originálu Mere Christianity přeložil p. Dan Drápal).