TŘI MUŽI VE ČLUNU o psu nemluvě – Jerome Klapka (1859-1927)

4. 8. 2010
Dá se říci, že tato kniha je legendou ve svém žánru. Je to lehký, stravitelný humor anglického autora, který vás provede osudy tři kamarádu: Harrise, Georga, Jeroma a jejich věrného psa Montmorencyho. Kniha je plna zážitku a příhod, mnohdy tak blízké našim srdcím. Cituji z přebalu knihy (vídání 1972): Karel Čapek kdysi napsal, že by si přál být autorem knihy, která by dokázala na pět minut upoutat čtenáře trpícího zánětem okostice.Takových knih není mnoho, ale Jeromovi „Tři muži ve člunu“ k nim jistě patří. Dějoví rámec je vlastně velmi jednoduchý: Tři přátelé a jejich pes si vyjedou ve vypůjčené lodi na čtyřtýdenní výlet po Temži. Po mnoha veselích dobrodružstvích, příhodách a nehodách se živí a zdraví, ač promoklí, vracejí domů. Nyní malá ukázka z knihy: „Ale mile rád kamaráde,“odpověděl jsem ,“mile rád“. Zašel jsem pro ty sýry k němu a odvážel jsem je drožkou. Byla to taková rachotina na rozsypání, tažená dýchavičným náměsíčníkem s nohama do X, o němž se jeho majitel v okamžiku nadšení během konverzace vyjádřil jako o koni. Sýry jsem položil na střechu kabiny a drožka se rozdrkotala tempem, které by sloužilo ke cti nejsvižnějšímu dosud sestrojenému parnímu válci,a tak jsme jeli, vesele jako s umíráčkem, dokud jsme nezabočili za roh. Tam vítr zanesl aróma sýrů přímo k našemu koni. To ho probudilo, zděšeně zafrkal a vyrazil vpřed rychlostí pěti kilometrů za hodinu. Vítr stále vanul směrem k němu, a než jsme dorazili na konec ulice,…….. Tak až budete unavení a budete mít chuť na nějaké to lehké, veselé čtení, určitě otevřete: „Tři muže ve člunu“. Jindřich.