Vzdáleným nablízku - Tomáš Halík

1. 5. 2014

Kniha o vztahu víry a nevíry tváři v tvář problémům naší doby vznikla z podnětu významného amerického nakladatelství Doubleday, a je tedy první knihou Tomáše Halíka obrácející se primárně k anglicky mluvícímu světu. Podle amerických recenzentů jde o dílo ... jednoho z nejoriginalnějších náboženských myslitelů naší doby, pokračující v tradici G. K. Chestertona, C. S. Lewise, Henriho Nouwena a Thomase Mertona ... Nabízí tvořivý a nevšední pohled na vztah náboženství, víry a spirituality ke kultuře a k světu, v němž žijeme, a je navíc psané jazykem, kteřý je přístupný mnoha lidem.

Řekl bych, že stěžejní poselství této jedinečné Halíkovy práce je shrnuta v této citaci: "Je třeba číst Písmo a prožívat víru také z prepsektivy naší solidarity s lidmi hledajícími, včetně těch, kteří žízní po víře, ale nemohou spočinout v žádné podobě náboženství, s níž se dosus setkali."

Pro mě osobně byla kniha - bez nadsázky řečeno - určitým pohlazením, potěšením, možná utěšením v mé službě potřebným tady na úplném okraji Západu Čech. Přečetl jsem jí, jak se někdy výstižně říká, "jedním dechem" - tedy v aktuálním oslovení a povzbudivých formulacích, což se mi u Halíkových knížek stalo poprvé. Myšlenka služby "Zacheům dneška" je i jedná z mých stěžejních služeb.

Knihu doporučuji každému, kdo má rád jisté bohatství hlubin, a je ochoten pro ně něco objetovat - potopit se až na úplné dno - ať už  to znamená jeho vzácný čas, pozornost, nebo odvaha se nově ptát.

(Nakladatelství Lidové Noviny 2007, 252 stran, 279 KČ).

"Zralá víra nám nenabízí "jistoty", nýbrž učí nás žít s tajemstvím."  Tomáš Halík